Тема: З відданістю Україні в серці
Мета: поглибити знання учнів про складники патріотизму;
сформувати в учнів уявлення про способи вияву патріотичної позиції;
сприяти зацікавленості і бажанню виявляти патріотичні якості в повсякденному житті;
виховувати почуття національної гордості, любові до України.
Хід уроку
- Показується кліп про Україну
- Вступне слово вчителя
Ви вже зрозуміли, що тема сьогоднішнього уроку – Україна, з відданістю Україні в серці.
І почати його хочеться словами Ліни Костенко:
Буває, часом сліпну від краси,
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси -
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе моє - дорога, явори,
Усе моє - все зветься Україна.
- Учениця:
У ріднім краю зелен гай шумить,
Я знати рад, про що він мріє, снить.
Я слухав, чув, як кожна деревина
Шуміла ніжне слово: Україна.
О, Боже, дай повік любити край,
де квітка, пташка і зелений гай,
де кожна вірна тій землі дитина
живе єдиним словом: Україна.
- Учитель
Відомий педагог В.О. Сухомлинський писав: «Найголовніше, найяскравіше, що на все життя западає в серце патріота і що втілює в собі Батьківщину, - це люди».
Дійсно, сила України у силі духу її громадян, її впевненість – у готовності таких, як ви, молодих людей, сміливо крокувати дорогою самостійного життя; її краса – у вашій фізичній красі, а також у величі і благородстві помислів, дій.
- Перегляд відеокліпу «Молитва за Україну».
- Бесіда
- Які емоції викликав у вас перегляд відеокліпу?
- Що найбільше привернуло вашу увагу під час його перегляду?
(під час узагальнення висловлювань учнів потрібно акцентувати на позитивних змістово-емоційних моментах: щирих емоціях учасників відеокліпу, виразі їхнього обличчя, «щасливих», усміхнених очах, сповнених надій, упевнених рухах.
Варто також звернути увагу на багато представлену українську символіку; оптимістичну і водночас героїчно забарвлену мелодію пісні).
Висновок: народ з такою глибокою історією і культурою, силою і бажанням волі не перемогти.
Вправа для емоційного наснаження «Подарунок від душі»
Мета: активізувати учасників, підвищити їхній позитивний настрій.
Учитель пропонує учням по колу передати сусідові праворуч побажання-подарунок, коментуючи його, щоб засвідчити своє прихильне чи толерантне ставлення. Учні виконують вправу, передаючи сусіду праворуч умовну кульку, цукерку, квіточку, повітряний поцілунок, усмішку тощо.
- Вправа «Що таке відданість Україні»
А Учитель . У щасливій, багатій, розвиненій країні людей, безумовно, об’єднує почуття патріотизму. Що таке патріотизм?
Патріотизм – це явище, за якого людина не просто говорить гарні слова про країну, прикрашаючи дійсність, а бачить труднощі, помилки, невирішені проблеми, розуміє суспільно-політичну ситуацію в країні та світі, проте не панікує, не висуває своїх егоїстичних претензій, не збирається тікати, а готова долати перешкоди, пов’язуючи свою долю з долею Вітчизни.
Б Запис на дошці:
Патріотизм – це особливе почуття-цінність, яке характеризує ставлення особистості до народу, Батьківщини, держави та до самої себе.
Г Учитель: ці поняття знаходять вияв у сьогоденні: це і герої Небесної сотні, захисники Батьківщини на Донбасі, наша пам'ять про загиблих. Повага до їхньої відданості Батьківщині.
Д Прослуховування кліпу «Мамо, не плач» Тіани Роз
Е -Дома ви підбирали вислови письменників і поетів, видатних діячів про батьківщину.
Зачитайте їх. (додаток)
Є Сценка
Учитель . Зараз я розповім вам історію, складену на підставі сучасних подій.
Отже, жила-була дитина. Вона росла дуже щасливою. У неї були мама й тато, дідусь і бабуся, брати і сестри. У дитини була РОДИНА.(зв’язуємо ниткою із словом ДИТИНА).
Усі члени родини дуже любили дитину та піклувалися про неї. Вона знала тоді , що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою ЛЮБОВ. Протягується друга нитка).
Родина дитини була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою ДІМ, протягується ниточка.)
Дитина навчалася і одержувала ОСВІТУ.
Дитина з НАДІЄЮ дивилася у майбутнє.
Але так сталося, що майже водночас почалася війна і батько дитини загинув. Старший брат пішов на фронт. Мама захворіла. Бабуся і дідусь , не перенесли лиха і померли. Так у дитини не стало РОДИНИ. (переривається нитка ДИТИНА-РОДИНА).
А разом з тим пішла і ЛЮБОВ.(переривається нитка ДИТИНА – ЛЮБОВ).
У дитини не стало дому (переривається нитка ДИТИНА – ДІМ), тому що його розбомбили вороги. Дитина перестала ходити до школи (переривається нитка ДИТИНА – ОСВІТА).
Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі. (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).
Час спливав, і одного разу повернувся старший брат разом із своїми друзями-захисниками і вигнав чужинців з їхнього дому. Маму вилікували, і вона повернулася додому. У дитини знову з’явився ДІМ і РОДИНА. Вона знову відчула родинне тепло і ЛЮБОВ. Вона знову почала навчатися. (нитки з’єднуються). Дитина знову могла сказати: «Я – людина». Як добре, що є такі люди, що можуть нас захистити, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ.
Показується кліп «Солдат України».
Ж Бесіда
- Як ви почувалися під час сценки?
- Якими були ваші переживання?
Висновок . Багато є історій із щасливим кінцем. Але це залежить від самої людини, її бажання захистити себе, своїх рідних і свою Батьківщину від чужоземних ворогів.
- Отже , як ви розумієте вислів «відданість Батьківщині»? (Це одухотворена любов до Батьківщини, готовність до соціально значущої діяльності, вірність ідеалам Батьківщини, своєму громадянському обов’язку, готовність відповідально виконувати свої обов’язки, «розчинятися» у своїй справі).
- Як учень може виявити виявити відданість Батьківщині? (насамперед через соціальну ініціативу (волонтерство), через сумлінне виконання власних обовязків, через готовність зробити щось корисне для класу, школи, громади).
- Якщо учні виявлятимуть відданість Батьківщині, чи вплине це на їхніх батьків?
- Чи матиме діяльність учня, спрямована на вияв відданості Батьківщині, вплив на його однолітків?
- У чому це виявлятиметься?
- Що, на вашу думку, відчуває учень, який здійснив вчинок, що презентує його відданість Батьківщині?
- Чи знаєте ви людей, відданих Батьківщині?
- Чи знаєте ви учнів, відданих Батьківщині?
- Хто може назвати себе відданим Батьківщині? Які ваші вчинки свідчать про це?
- Пригадайте, якими були ваші почуття, коли ви здійснили цей вчинок?
- Хто бачив чи чув про ваш вчинок? Як відгукнувся про вас? Як відреагували на ваш вчинок вчителі, батьки, друзі?
- Чи відчули ви в цей момент повагу до себе? Що ще ви відчували?
- Чи хотіли б ви ще виявити відданість Батьківщині?
- Що ви готові для цього зробити?
- Вправа на завершення «Від серця до серця»
Учням пропонується стати у велике коло і побажати щось приємне своєму сусідові, який стоїть ліворуч. Вербальний посил супроводжується покладанням лівої руки на плече сусіда, а правої – на власне серце. Таким чином утворюється «сердечно центроване коло».
Усі учні беруться за руки і промовляють: «Всім серцем любім Україну свою – вічні ми будемо з нею».
- Перегляд відеокліпу «Квітуча Україна»
|